Над 18 хиляди стават жертва на мръсния въздух в България всяка година

Над 18 хиляди стават жертва на мръсния въздух в България всяка година

© Асен Тонев



Всяка година 18 145 души умират преждевременно в България заради мръсния въздух. Данните съобщи председателят на Българското дружество по белодробни болести доктор Диана Петкова по време на кръгла маса "Колко е мръсен въздухът, който дишаме" във вторник в Народното събрание. Форумът е организиран от парламентарната здравна комисия и вестник "Труд".


Петкова уточни, че това е статистика на Световната здравна организация. Иначе страната ни няма официални данни за връзката между замърсяването на въздуха и здравето на хората.


Според проучване от 2010 г., направено от учени от Стара Загора за региона – Стара Загора, Казанлък и Чирпан, най-високи нива замърсяване на въздуха с фини прахови частици е измерено в Стара Загора през лятото.




Основният проблем на национално ниво са сериозните превишения с опасните за здравето на хората фини прахови частици. Редица български градове от години са на първите места като най-запрашени европейски населени места. По тази причина Европейската комисия води наказателна процедура срещу България, а от лятото на 2015 г. тя вече е в съдебна фаза.


Белодробните болести са причина за 1/6 от общата смъртност в света и са едни от най-значимите здравни проблеми на глобално ниво, сочат данните на Европейската белодробна фондация (ELF), отпечатани в брошура за гостите на кръглата маса в парламента днес. 600 000 души умират от тези заболявания само в страните-членки на Европейския съюз всяка година, половината от тях от карцином. Един от пет смъртни случая по света се дължи на белодробни проблеми.


Опасният въздух на закрито


Между 1.5 и 2 млн. смъртни случаи годишно се дължат на замърсения въздух в затворени помещения, където се срещат над 900 вида опасни за здравето вещества. Концентрацията на някои от тях е до 5 пъти по-висока, отколкото на открито. Замърсеният въздух в затворени пространства е 8 по ред рисков фактор за възникване на заболявания и е причина за 2,7% от всички заболявания по света, показва още тревожната статистика.


Дългосрочни последици


Според ново изследване, цитирано от Европейската белодробна фондация (ELF) през февруари 2016 г., рискът от заболявания и преждевременна смърт заради излагането на високи нива на замърсяване могат да се проявят и след 30 години.


Например, ако човек се излага на по-високи нива замърсяването на въздуха през 1971 г., има по-голяма вероятност той да развие здравословни проблеми или да умре преждевременно от това в периода 2002-2009 г.


"Горете сухи дърва вместо мокри"


На откриването на форума министърът на екологията Ивелина Василева отново припомни за заделените за справяне с проблема мръсен въздух 111 млн.лв. в новата оперативна програма Околна среда 2014-2020 г. За тях имат право да кандидатстват с проекти само 29-те общини, които са длъжни да се борят срещу наднормените нива замърсяване на въздуха  фини прахови частици. Процедурата по кандидатстването ще започна в края на 2016 г., прогнозира Василева пред журналисти.


Василева повтори и основната причина за прашния въздух в България на национално ниво – битовото отопление на въглища, дърва и брикети, както и трафикът и преобладаващо стари автомобили, които се карат у нас.


Министърът на околната среда подчерта пред участниците на форума, че процесите за подобряване качеството на въздуха са бавни и изключително скъпи и изискват цялостни решения и промени в поведенческите модели на населението. Според нея преминаването към друг тип отопление е труден процес. Затова тя наблегна на личния ангажимент на частните домакинства като ги призова да горят сухи дърва, защото "отоплението с мокри дърва замърсява с 40 на сто повече въздуха в сравнение с отопление със сухи дърва".


Конкретни предложения за държавни мерки в посока намаляване съдържанието на сяра и пепел във въглищата за отопление, които се дават като държавна помощ за социално слаби все още няма, каза за "Дневник" министърът. Очакваше се такива да предложи Междуведомствена работна група с представители на всички министерства, която продължава да анализира от близо година, но все още не е излязла с готов доклад и предложения. 


Теодор Панев от Изпълнителната агенция по околна среда изказа мнение, че тези помощи под формата на въглища в никакъв случай не трябва да се спират. "Последното нещо, което трябва да се пипа, са печките на социално слабите хора," зави Панев. По думите му има други мерки, които ще имат много по-голям ефект.


Според Боян Рашев от "Денкщаат" обаче именно бедността е големият проблем, водещ до замърсяването на въздуха у нас. По думите му в София са известни горещите точки на замърсяване, където хората от безизходица изгарят мебели и гуми и Софийска община има огромна роля да се справи с тях и да предложи алтернатива за тези домакинства. Рашев заяви, че над 90% от битовото отопление е на дърва, които са сериозният източник на фини прахови частици.


Според Иван Ангелов, оглавяващ дирекцията, отговаряща за въздуха в МОСВ, общинските власти носят основната отговорност и задължение за анализ и решаване на проблема с мръсния въздух. По думите му, държавната помощ под формата на въглища за битово отопление не водела до замърсяване на въздуха, защото не била голяма и ставало дума само за един сезон.


Добрите примери


Министър Василева информира, че няколко от проблемните градове са постигнали положителни резултати –  в Девня, Пирдоп, Добрич и Несебър през 2014 г. няма измерено превишаване на нивото на фини прахови частици във въздуха. Положителна тенденция вече е докладвана пред Европейската комисия, която през 2010 г. започна наказателна процедура срещу България заради мръсния въздух, а миналото лято стартира и съдебна фаза заради липсата на ефективни държавни мерки за овладяване на проблема.


"Отоплителните инсталации, изгарянето на въглища и брикети, са сериозен замърсител на въздуха, но се предвижда пакет от мерки, в който ще бъде включено осигуряване на филтри за инсталациите", каза столичният кмет Йорданка Фандъкова. Тя добави, че в момента се разработва нова пилотна програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух.

Коментари (44)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Бенефициенто Корупционе
    Бенефициенто Корупционе
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Има ли някой жив, който да припомни полко пъти в годината се миеха улиците по соц време и сега? 1 път месечно тогава, срещу 1-до 2 пъти годишно сега! Мръсните улици са основна причина за запрашаването и нечистия въздух-спред доклад на ЕК! Но, важното е парите да се "усвояват" от "правилните" концесионери, като Вълка!

  2. 2 Профил на elevation04
    elevation04
    Рейтинг: 933 Весело

    Брей! Сутринта бяха 14 000 !

  3. 3 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2924 Неутрално

    Електротранспорта ще спаси София. И да не се горят боклуците в ТЕЦ-а

  4. 4 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2924 Неутрално

    До коментар [#1] от "Граждани за Европейски Цени на Тока в България":

    Тази година сняг имаше само за месец.Спестените пари да отидат за миене.

  5. 5 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 827 Неутрално

    Достатъчно е само човек да се качи на Витоша и да погледне София в работен ден - видими резултати..

    Евроатлантида
  6. 6 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 827 Неутрално

    [quote#3:"hodounski"]И да не се горят боклуците в ТЕЦ-а [/quote]

    ТЕЦовете са най-малкият проблем, все пак ползваме европейски технологии там. А сега, познайте с какво се топлят в гетата:

    1. Парцали, които събират от кофите
    2. Гуми, които събират от сервизите
    3. Пластмаси, които намират по бунищата и не им изкупят
    4. Нискокачествени въглища пълни със серни примеси

    Евроатлантида
  7. 7 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 697 Неутрално

    Сакън! Българинът си обича най-милото, най-ценното, най-прекрасното - БРАКМАТА! Он е готов да умре за нея. Всички сме готови... Мръсен бил въздуха?! Аре, у лево, че форсирам баш сега. Да ухае на мръсно... Каква свежест!

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  8. 8 Профил на gripen1945
    gripen1945
    Рейтинг: 214 Неутрално

    "пилотна програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух."

    ГЕРБ Закриха Козлодуй - откриха ТЕЦ Марица.
    После реват за чист въздух.

  9. 9 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1096 Гневно

    нормално, всеки олигофрен като ходи сам с колата на работа, вместо с метро, просто в София има безобразно много коли, не е останал свободен тротоар от разни морги 5-ра ръка от ГДР...

  10. 10 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 2371 Неутрално

    режете дървета, не мийте улиците с години, правете цените на парното непосилни , закривайте трамваи, гербери общински крадливи !!! Не спазвайте закона за чистотата на атмосферния въздух ! Убийци на собствения си народ

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  11. 11 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 2371 Неутрално

    До коментар [#1] от "Граждани за Европейски Цени на Тока в България":

    в София се миеха ВСЕКИ ДЕН !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  12. 12 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 7550 Неутрално

    Това с мръсния въздух е като "несъобразената скорост" на катаджиите. Сичкото причина е "несъобразената скорост". Тука пък "мръсния въздух".

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  13. 13 Профил на zlr
    zlr
    Рейтинг: 394 Гневно

    До коментар [#9] от "carmello":

    рефрена на наглата лелка-кмет ...

    а облаците гадост от въглища и нафта, дето я бълват комините в цяла София!?

  14. 14 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1938 Весело

    преди 20-ина години наблюдавах един мой роднина, живущ у квартал бенковски, как режеше есента стари гуми на квадратчета да ги хака зимата у котлето заедно с кюмуро... твърдеше, че размер 7х7 см осигурявал оптимално горене и с полвин гума спестявал две от общо петте кофи кюмур на ден... още си живей у квартал бенковски и съвсем не вервам да си е променил навиците...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  15. 15 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 1747 Неутрално

    [quote#5:"sa6"]Достатъчно е само човек да се качи на Витоша и да погледне София в работен ден - видими резултати..[/quote]

    София - 520 коли на 1000 жители в сравнение с Берлин - 280, Амстердам - 300

    Много електорат, много нещо....Как да му правиш сечено

    ДЕОС - българските либерали. Няма други на хоризонта!
  16. 16 Профил на aralambi
    aralambi
    Рейтинг: 778 Неутрално

    [quote#6:"sa6"]ТЕЦовете са най-малкият проблем, все пак ползваме европейски технологии там.[/quote]

    И в ТЕЦ-овете на Ковачки така, само че не европейски, а евразийски технологии.

  17. 17 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3788 Неутрално

    "но се предвижда пакет от мерки, в който ще бъде включено осигуряване на филтри за инсталациите", каза столичният кмет Йорданка Фандъкова. "

    След 10 години гербаво кметуване, тия предвиждали мерки...

    Я закрийте още няколко трамвая и постройте две-три естакади...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  18. 18 Профил на aralambi
    aralambi
    Рейтинг: 778 Неутрално

    [quote#11:"КМЕТ В СЯНКА"]в София се миеха ВСЕКИ ДЕН !!![/quote]

    Е, не чак всеки ден, но наистина се миеха доста често. Но затова пък си имахме Кремиковци и ТЕЦ-ове на мазут и кюмюр, та замърсяването надали е било по-малко. Сигурно помните софийските мъгли - миришеше на пушек и не се виждаше до отсрещния тротоар.

  19. 19 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 2371 Неутрално

    До коментар [#15] от "cinik":

    бъди рахат. глупаците ще повишават цената на билетчето с 50%. Тогава ще видиш какво е задръствания. но кражбите явно са по-важни !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  20. 20 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 2371 Неутрално

    До коментар [#18] от "aralambi":

    не знам къде си живял но в центъра се миеха всеки ден. не знам и на колко години си. макарите стояха на ъглите на пресечките и се връзваха към пожарните кранове. после купиха зиловете цистерни и зареждаха ос специални кладенци , за да не хабят питейна вода.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  21. 21 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3641 Неутрално

    "Между 1.5 и 2 млн. смъртни случаи годишно се дължат на замърсения въздух в затворени помещения, където се срещат над 900 вида опасни за здравето вещества."
    Тогава що напират да санират стари блокове и залагат на суперизолация. Вместо стиропорната коричка е по-уместна климатична инсталация, която да осигури постоянен обмен на въздух. Явно знаят какъв е проблема, ма си траят. Щото не им пука.

  22. 22 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 951 Неутрално

    Айде пак мантрите че отоплението е най-виновно за прахта. Ами да питам тогава защо и лятото е същата мизерия, а?
    Минете по новите велоалеи в Пловдив и ще видите с очите си колко са мръсни тези върху които минават и автомобили и колко са чисти тези дето са по тротоарите. На червения асвалт идеално се отчита това. Намалете автомобилите 50% и ще видите резултата!

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  23. 23 Профил на Dark Avenger: който не ме харесва, не е БЪЛГАРИН !
    Dark Avenger: който не ме харесва, не е БЪЛГАРИН !
    Рейтинг: 221 Любопитно

    [quote#1:"Граждани за Европейски Цени на Тока в България"] Мръсните улици са основна причина за запрашаването и нечистия въздух-спред доклад на ЕК![/quote]

    Хайде бе !
    не колите и това, което излиза от аспуха ?!

    До коментар [#22] от "traveler1":
    Правилно !

    Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber bei dem Universum bin ich mir noch nicht ganz sicher. Albert Einstein
  24. 24 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 2715 Неутрално

    Аз живея на село и сега зимата вечер не може да се диша от пушеци.Специално зимните месеци на село въздухът е много по-замърсен от градовете.А отопление с климатик не излиза много по-скъпо от печки на дърва и въглища.Като климатикът може да работи постоянно,а печката трябва да се зарежда,чисти и гори само за определено време.Но няма как това да се обясни на преобладаващата част от живущите в селата.

  25. 25 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1707 Неутрално

    Не вярвам замърсяването на въздуха да се дължи на развита промишленост. Тук вече почти нищо не се произвежда, като изключим Мариците, където замърсяването е страховито. Ами да се анулират договорите с американците и да се спрат, макар че това ще увеличи безработицата. Трябва да избираме: или промишленост и замърсяване, или безработица и чист въздух.

  26. 26 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8460 Неутрално

    "най-високи нива замърсяване на въздуха с фини прахови частици е измерено в Стара Загора през лятото."
    Тогава предполагам ,че печките не горят.Да спрат да злоупотребяват с това отопление с дърва.Всичко се дължи на старите автомобили и на неизмитите улици.

  27. 27 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2484 Неутрално

    Първо малко панически заглавия и текстове и второ, като се прочете текста, трябва да се редактира заглавието - "Нд 18 000 се самоубиват...".

  28. 28 Профил на yane_
    yane_
    Рейтинг: 168 Неутрално

    Основната част от замърсяването идва с преобладаващите северозападни ветрове в РБ, тоест от Западна Европа, където са много напред по брой на автомобили и по километри на година, на глава от населението, спрямо нас. Крайно време е да им спретнем някакви наказателни процедури за това, че засилват глобалното затопляне, както и че ни замърсяват въздуха. Освен това ни замърсяват и Дунава, който навремето е бил ту бял, ту син, според народните предания, а сега е мътен и мръсен, още на Тимок. Ама нямаме ли БАН, да вземе отношение по тия гнусни инсинуации?

    Няма Ред, няма Законност, затова няма и Справедливост!
  29. 29 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 2371 Неутрално

    До коментар [#26] от "Роси":

    за Стара Загора помагат и Мариците !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  30. 30 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 2081 Неутрално

    18000 ама не в България а по
    света 1 шеста от бел.забол.
    ама не се знае от какво!!!

  31. 31 Профил на bgmusquetaire
    bgmusquetaire
    Рейтинг: 328 Неутрално

    И това го знайм, е и??? Държава ала-бала?

  32. 32 Профил на nikidimi
    nikidimi
    Рейтинг: 491 Неутрално

    Това е напълно логичен резултат от:
    - Нулев контрол над вредните емисии от автомобилите. При дизеловите автомобили системата за намаляне на емисиите е скъпа и трудна за поддръжка и често се премахва, когато се скапе. Да се ограничат старите автомобили в големите градове никой не говори. Данъците също не са особено обвързани с емисиите.
    - Унищожаването на наземния градски транспорт и никакво желание или идея за развитието му.
    - Липсата на нормални паркоместа, водещо до множество автомобили, спрени в калта. Не всички улици в София са асфалтирани в по-новите квартали. Така допълнително се разнася прах и кал.
    - Както вече казаха - улиците се мият изключително рядко и не особено качествено.
    - Никакво развитие на алтернативни начини за предвижване - на много места липсват тротоари, велоалеи има изключително рядко и на много места е доста рисковано колоезденето.

    Като цяло пълна абдикация на държавата от този проблем - нито има някакъв реален контрол върху емисиите, нито се прави нещо за намаляне на автомобилите.

  33. 33 Профил на chichkovuychev
    chichkovuychev
    Рейтинг: 573 Гневно

    Альоооооууууу, " Дневник ", състезание по клакьорство ли имате с колегите ви от "24 часа " онлайнформалите, та се надцаквате и вдигате цифричките от 14 000 на 18 000?????????? Кому наливате вода във воденицата??? Или по темата черпите "информация, опссс, лапсус лингвес въпреки кавичките, щото си е 100% ДЕЗИНФОРМАЦИЯ И СЪСТЕЗАНИЕ ПО ХАРЕСВАНЕ КАТО КУТРЕ, КОЕТО ГО ИЗБИРАТ ЗА ДОМАШЕН ЛЮБИМЕЦ... И още един въпрос, нямате ли поне един единствен колега журналист, който да е на ТИ с теорията и практиката за чистотата на въздуха, за замърсителите, щото и от двата материала обективният и непреднамерен читател с критично мислене остава вбесен от липсата на лична и редакционна позиция по тази тежкоболна тема... Ако ли нямате такъв колега, ами извикайте си човек на подходящ хонорар и да ви просветли, та и ние да прочетем един читав коментар по темата...

  34. 34 Профил на rio
    rio
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Уличният прах е съствен от частици с големина над 10 микрона в диаметър които обикновено достигат само до горните отдели на дихателната система и провокират оплаквания предимно от дразнене на очите, носа и гърлото.
    Частиците с размери между 10 и 2,5 микрона достигат до белите дробове.
    Най-малките фини прахови частици с размери под 2,5 микрона в диаметър, емитирани при всички процеси, свързани с горене, след инхалиране достигат до алвеолите, откъдето попадат в кръвообращението, а чрез него до всички органи и системи в човешкия организъм.

  35. 35 Профил на aeiou
    aeiou
    Рейтинг: 381 Неутрално

    - Не е важно колко коли има паркирани по тротоарите, а колко се движат всеки ден в рамките на града (за тези гении родни, които много ги е яд, когато някой им паркира на мястото).
    - А като няма проучвания за българските условия, няма и какво да препоръчате - ще ви обвинят, че копирате чужди решения.

    Който първи прекрачи границата, губи.
  36. 36 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 517 Неутрално

    [quote#1:"Граждани за Европейски Цени на Тока в България"]Има ли някой жив, който да припомни полко пъти в годината се миеха улиците по соц време и сега?[/quote]

    Миенето на улиците е важно, но основната причина за по голямата запрашеност на въздуха е паркирането на зелените площи, което го нямаше по време на социализма. Колата паркира в калта и след това от гумите се превръща във финни прашни частици!

  37. 37 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3788 Неутрално

    [quote#28:"yane_"]където са много напред по брой на автомобили и по километри на година, на глава от населението, спрямо нас[/quote]

    Айде бе? Сигурен ли си?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  38. 38 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 700 Неутрално

    Евро 4 минимум за автомобилите в широк център и по-високи данъци за автомобили над 10 години.

  39. 39
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  40. 40 Профил на 65
    65
    Рейтинг: 441 Неутрално

    18000 от въздуха, а колко са от тутуня някой знае ли да каже?

  41. 41 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1938 Весело

    До коментар [#40] от "65":

    тутунжиите на отделна сметка, ама преди да влезат у нея емитират пушек у въздухо, дет помага за 18-те хиляди...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  42. 42 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 1984 Неутрално

    Някога големите улици и булеварди в градовете се миеха ВСЯКА НОЩ, а не два пъти в годината. Срам и позор е европейска държава в 21 век да не си мие улиците на градовете !

  43. 43 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 1034 Неутрално

    [quote#11:"КМЕТ В СЯНКА"]в София се миеха ВСЕКИ ДЕН !!! [/quote]
    Забравил си - миеха ги всеки ЧАС, даже и в междучасията, и в часа на класния - също
    А на тебе даже мозъка са измили ...

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  44. 44 Профил на s0f1a
    s0f1a
    Рейтинг: 221 Неутрално

    80% сигурно са жертви на София.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах