
© Асен Тонев
Всяка година 18 145 души умират преждевременно в България заради мръсния въздух. Данните съобщи председателят на Българското дружество по белодробни болести доктор Диана Петкова по време на кръгла маса "Колко е мръсен въздухът, който дишаме" във вторник в Народното събрание. Форумът е организиран от парламентарната здравна комисия и вестник "Труд".
Петкова уточни, че това е статистика на Световната здравна организация. Иначе страната ни няма официални данни за връзката между замърсяването на въздуха и здравето на хората.
Според проучване от 2010 г., направено от учени от Стара Загора за региона – Стара Загора, Казанлък и Чирпан, най-високи нива замърсяване на въздуха с фини прахови частици е измерено в Стара Загора през лятото.
Основният проблем на национално ниво са сериозните превишения с опасните за здравето на хората фини прахови частици. Редица български градове от години са на първите места като най-запрашени европейски населени места. По тази причина Европейската комисия води наказателна процедура срещу България, а от лятото на 2015 г. тя вече е в съдебна фаза.
Белодробните болести са причина за 1/6 от общата смъртност в света и са едни от най-значимите здравни проблеми на глобално ниво, сочат данните на Европейската белодробна фондация (ELF), отпечатани в брошура за гостите на кръглата маса в парламента днес. 600 000 души умират от тези заболявания само в страните-членки на Европейския съюз всяка година, половината от тях от карцином. Един от пет смъртни случая по света се дължи на белодробни проблеми.
Опасният въздух на закрито
Между 1.5 и 2 млн. смъртни случаи годишно се дължат на замърсения въздух в затворени помещения, където се срещат над 900 вида опасни за здравето вещества. Концентрацията на някои от тях е до 5 пъти по-висока, отколкото на открито. Замърсеният въздух в затворени пространства е 8 по ред рисков фактор за възникване на заболявания и е причина за 2,7% от всички заболявания по света, показва още тревожната статистика.
Дългосрочни последици
Според ново изследване, цитирано от Европейската белодробна фондация (ELF) през февруари 2016 г., рискът от заболявания и преждевременна смърт заради излагането на високи нива на замърсяване могат да се проявят и след 30 години.
Например, ако човек се излага на по-високи нива замърсяването на въздуха през 1971 г., има по-голяма вероятност той да развие здравословни проблеми или да умре преждевременно от това в периода 2002-2009 г.
"Горете сухи дърва вместо мокри"
На откриването на форума министърът на екологията Ивелина Василева отново припомни за заделените за справяне с проблема мръсен въздух 111 млн.лв. в новата оперативна програма Околна среда 2014-2020 г. За тях имат право да кандидатстват с проекти само 29-те общини, които са длъжни да се борят срещу наднормените нива замърсяване на въздуха фини прахови частици. Процедурата по кандидатстването ще започна в края на 2016 г., прогнозира Василева пред журналисти.
Василева повтори и основната причина за прашния въздух в България на национално ниво – битовото отопление на въглища, дърва и брикети, както и трафикът и преобладаващо стари автомобили, които се карат у нас.
Министърът на околната среда подчерта пред участниците на форума, че процесите за подобряване качеството на въздуха са бавни и изключително скъпи и изискват цялостни решения и промени в поведенческите модели на населението. Според нея преминаването към друг тип отопление е труден процес. Затова тя наблегна на личния ангажимент на частните домакинства като ги призова да горят сухи дърва, защото "отоплението с мокри дърва замърсява с 40 на сто повече въздуха в сравнение с отопление със сухи дърва".
Конкретни предложения за държавни мерки в посока намаляване съдържанието на сяра и пепел във въглищата за отопление, които се дават като държавна помощ за социално слаби все още няма, каза за "Дневник" министърът. Очакваше се такива да предложи Междуведомствена работна група с представители на всички министерства, която продължава да анализира от близо година, но все още не е излязла с готов доклад и предложения.
Теодор Панев от Изпълнителната агенция по околна среда изказа мнение, че тези помощи под формата на въглища в никакъв случай не трябва да се спират. "Последното нещо, което трябва да се пипа, са печките на социално слабите хора," зави Панев. По думите му има други мерки, които ще имат много по-голям ефект.
Според Боян Рашев от "Денкщаат" обаче именно бедността е големият проблем, водещ до замърсяването на въздуха у нас. По думите му в София са известни горещите точки на замърсяване, където хората от безизходица изгарят мебели и гуми и Софийска община има огромна роля да се справи с тях и да предложи алтернатива за тези домакинства. Рашев заяви, че над 90% от битовото отопление е на дърва, които са сериозният източник на фини прахови частици.
Според Иван Ангелов, оглавяващ дирекцията, отговаряща за въздуха в МОСВ, общинските власти носят основната отговорност и задължение за анализ и решаване на проблема с мръсния въздух. По думите му, държавната помощ под формата на въглища за битово отопление не водела до замърсяване на въздуха, защото не била голяма и ставало дума само за един сезон.
Добрите примери
Министър Василева информира, че няколко от проблемните градове са постигнали положителни резултати – в Девня, Пирдоп, Добрич и Несебър през 2014 г. няма измерено превишаване на нивото на фини прахови частици във въздуха. Положителна тенденция вече е докладвана пред Европейската комисия, която през 2010 г. започна наказателна процедура срещу България заради мръсния въздух, а миналото лято стартира и съдебна фаза заради липсата на ефективни държавни мерки за овладяване на проблема.
"Отоплителните инсталации, изгарянето на въглища и брикети, са сериозен замърсител на въздуха, но се предвижда пакет от мерки, в който ще бъде включено осигуряване на филтри за инсталациите", каза столичният кмет Йорданка Фандъкова. Тя добави, че в момента се разработва нова пилотна програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух.
Бенефициенто Корупционе
Рейтинг: 402 НеутралноИма ли някой жив, който да припомни полко пъти в годината се миеха улиците по соц време и сега? 1 път месечно тогава, срещу 1-до 2 пъти годишно сега! Мръсните улици са основна причина за запрашаването и нечистия въздух-спред доклад на ЕК! Но, важното е парите да се "усвояват" от "правилните" концесионери, като Вълка!
elevation04
Рейтинг: 627 ВеселоБрей! Сутринта бяха 14 000 !
hodounski
Рейтинг: 3088 НеутралноЕлектротранспорта ще спаси София. И да не се горят боклуците в ТЕЦ-а
hodounski
Рейтинг: 3088 НеутралноДо коментар [#1] от "Граждани за Европейски Цени на Тока в България":
Тази година сняг имаше само за месец.Спестените пари да отидат за миене.
sa6
Рейтинг: 793 НеутралноДостатъчно е само човек да се качи на Витоша и да погледне София в работен ден - видими резултати..
Евроатлантидаsa6
Рейтинг: 793 Неутрално[quote#3:"hodounski"]И да не се горят боклуците в ТЕЦ-а [/quote]
ЕвроатлантидаТЕЦовете са най-малкият проблем, все пак ползваме европейски технологии там. А сега, познайте с какво се топлят в гетата:
1. Парцали, които събират от кофите
2. Гуми, които събират от сервизите
3. Пластмаси, които намират по бунищата и не им изкупят
4. Нискокачествени въглища пълни със серни примеси
moriarti
Рейтинг: 853 НеутралноСакън! Българинът си обича най-милото, най-ценното, най-прекрасното - БРАКМАТА! Он е готов да умре за нея. Всички сме готови... Мръсен бил въздуха?! Аре, у лево, че форсирам баш сега. Да ухае на мръсно... Каква свежест!
"ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"gripen1945
Рейтинг: 233 Неутрално"пилотна програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух."
ГЕРБ Закриха Козлодуй - откриха ТЕЦ Марица.
После реват за чист въздух.
carmello
Рейтинг: 792 Гневнонормално, всеки олигофрен като ходи сам с колата на работа, вместо с метро, просто в София има безобразно много коли, не е останал свободен тротоар от разни морги 5-ра ръка от ГДР...
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5888 Неутралнорежете дървета, не мийте улиците с години, правете цените на парното непосилни , закривайте трамваи, гербери общински крадливи !!! Не спазвайте закона за чистотата на атмосферния въздух ! Убийци на собствения си народ
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5888 НеутралноДо коментар [#1] от "Граждани за Европейски Цени на Тока в България":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!в София се миеха ВСЕКИ ДЕН !!!
lz2
Рейтинг: 2681 НеутралноТова с мръсния въздух е като "несъобразената скорост" на катаджиите. Сичкото причина е "несъобразената скорост". Тука пък "мръсния въздух".
ПравописА е поле за изява на неграмотните!zlr
Рейтинг: 458 ГневноДо коментар [#9] от "carmello":
рефрена на наглата лелка-кмет ...
а облаците гадост от въглища и нафта, дето я бълват комините в цяла София!?
tucker case
Рейтинг: 1023 Веселопреди 20-ина години наблюдавах един мой роднина, живущ у квартал бенковски, как режеше есента стари гуми на квадратчета да ги хака зимата у котлето заедно с кюмуро... твърдеше, че размер 7х7 см осигурявал оптимално горене и с полвин гума спестявал две от общо петте кофи кюмур на ден... още си живей у квартал бенковски и съвсем не вервам да си е променил навиците...
Now what's a few miles between the beauty and the beast...cinik
Рейтинг: 2834 Неутрално[quote#5:"sa6"]Достатъчно е само човек да се качи на Витоша и да погледне София в работен ден - видими резултати..[/quote]
Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!София - 520 коли на 1000 жители в сравнение с Берлин - 280, Амстердам - 300
Много електорат, много нещо....Как да му правиш сечено
aralambi
Рейтинг: 627 Неутрално[quote#6:"sa6"]ТЕЦовете са най-малкият проблем, все пак ползваме европейски технологии там.[/quote]
И в ТЕЦ-овете на Ковачки така, само че не европейски, а евразийски технологии.
Darth Plagueis
Рейтинг: 1538 Неутрално"но се предвижда пакет от мерки, в който ще бъде включено осигуряване на филтри за инсталациите", каза столичният кмет Йорданка Фандъкова. "
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКСлед 10 години гербаво кметуване, тия предвиждали мерки...
Я закрийте още няколко трамвая и постройте две-три естакади...
aralambi
Рейтинг: 627 Неутрално[quote#11:"КМЕТ В СЯНКА"]в София се миеха ВСЕКИ ДЕН !!![/quote]
Е, не чак всеки ден, но наистина се миеха доста често. Но затова пък си имахме Кремиковци и ТЕЦ-ове на мазут и кюмюр, та замърсяването надали е било по-малко. Сигурно помните софийските мъгли - миришеше на пушек и не се виждаше до отсрещния тротоар.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5888 НеутралноДо коментар [#15] от "cinik":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!бъди рахат. глупаците ще повишават цената на билетчето с 50%. Тогава ще видиш какво е задръствания. но кражбите явно са по-важни !
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5888 НеутралноДо коментар [#18] от "aralambi":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!не знам къде си живял но в центъра се миеха всеки ден. не знам и на колко години си. макарите стояха на ъглите на пресечките и се връзваха към пожарните кранове. после купиха зиловете цистерни и зареждаха ос специални кладенци , за да не хабят питейна вода.
Judjuk
Рейтинг: 3503 Неутрално"Между 1.5 и 2 млн. смъртни случаи годишно се дължат на замърсения въздух в затворени помещения, където се срещат над 900 вида опасни за здравето вещества."
Тогава що напират да санират стари блокове и залагат на суперизолация. Вместо стиропорната коричка е по-уместна климатична инсталация, която да осигури постоянен обмен на въздух. Явно знаят какъв е проблема, ма си траят. Щото не им пука.
traveler1
Рейтинг: 895 НеутралноАйде пак мантрите че отоплението е най-виновно за прахта. Ами да питам тогава защо и лятото е същата мизерия, а?
ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВОМинете по новите велоалеи в Пловдив и ще видите с очите си колко са мръсни тези върху които минават и автомобили и колко са чисти тези дето са по тротоарите. На червения асвалт идеално се отчита това. Намалете автомобилите 50% и ще видите резултата!
Dark Avenger alias Дечо Пора
Рейтинг: 828 Любопитно[quote#1:"Граждани за Европейски Цени на Тока в България"] Мръсните улици са основна причина за запрашаването и нечистия въздух-спред доклад на ЕК![/quote]
Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber bei dem Universum bin ich mir noch nicht ganz sicher. Albert EinsteinХайде бе !
не колите и това, което излиза от аспуха ?!
До коментар [#22] от "traveler1":
Правилно !
musashii
Рейтинг: 796 НеутралноАз живея на село и сега зимата вечер не може да се диша от пушеци.Специално зимните месеци на село въздухът е много по-замърсен от градовете.А отопление с климатик не излиза много по-скъпо от печки на дърва и въглища.Като климатикът може да работи постоянно,а печката трябва да се зарежда,чисти и гори само за определено време.Но няма как това да се обясни на преобладаващата част от живущите в селата.
proza
Рейтинг: 1058 НеутралноНе вярвам замърсяването на въздуха да се дължи на развита промишленост. Тук вече почти нищо не се произвежда, като изключим Мариците, където замърсяването е страховито. Ами да се анулират договорите с американците и да се спрат, макар че това ще увеличи безработицата. Трябва да избираме: или промишленост и замърсяване, или безработица и чист въздух.
Роси
Рейтинг: 8403 Неутрално"най-високи нива замърсяване на въздуха с фини прахови частици е измерено в Стара Загора през лятото."
Тогава предполагам ,че печките не горят.Да спрат да злоупотребяват с това отопление с дърва.Всичко се дължи на старите автомобили и на неизмитите улици.
tsvetko_51
Рейтинг: 1835 НеутралноПърво малко панически заглавия и текстове и второ, като се прочете текста, трябва да се редактира заглавието - "Нд 18 000 се самоубиват...".
yane_
Рейтинг: 226 НеутралноОсновната част от замърсяването идва с преобладаващите северозападни ветрове в РБ, тоест от Западна Европа, където са много напред по брой на автомобили и по километри на година, на глава от населението, спрямо нас. Крайно време е да им спретнем някакви наказателни процедури за това, че засилват глобалното затопляне, както и че ни замърсяват въздуха. Освен това ни замърсяват и Дунава, който навремето е бил ту бял, ту син, според народните предания, а сега е мътен и мръсен, още на Тимок. Ама нямаме ли БАН, да вземе отношение по тия гнусни инсинуации?
Няма Ред, няма Законност, затова няма и Справедливост!КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5888 НеутралноДо коментар [#26] от "Роси":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!за Стара Загора помагат и Мариците !!!
valtoro
Рейтинг: 989 Неутрално18000 ама не в България а по
света 1 шеста от бел.забол.
ама не се знае от какво!!!
bgmusquetaire
Рейтинг: 346 НеутралноИ това го знайм, е и??? Държава ала-бала?
tulup
Рейтинг: 1229 НеутралноТова е напълно логичен резултат от:
Не ме търсете преди обяд- Нулев контрол над вредните емисии от автомобилите. При дизеловите автомобили системата за намаляне на емисиите е скъпа и трудна за поддръжка и често се премахва, когато се скапе. Да се ограничат старите автомобили в големите градове никой не говори. Данъците също не са особено обвързани с емисиите.
- Унищожаването на наземния градски транспорт и никакво желание или идея за развитието му.
- Липсата на нормални паркоместа, водещо до множество автомобили, спрени в калта. Не всички улици в София са асфалтирани в по-новите квартали. Така допълнително се разнася прах и кал.
- Както вече казаха - улиците се мият изключително рядко и не особено качествено.
- Никакво развитие на алтернативни начини за предвижване - на много места липсват тротоари, велоалеи има изключително рядко и на много места е доста рисковано колоезденето.
Като цяло пълна абдикация на държавата от този проблем - нито има някакъв реален контрол върху емисиите, нито се прави нещо за намаляне на автомобилите.
Angel Dobrev
Рейтинг: 627 ГневноАльоооооууууу, " Дневник ", състезание по клакьорство ли имате с колегите ви от "24 часа " онлайнформалите, та се надцаквате и вдигате цифричките от 14 000 на 18 000?????????? Кому наливате вода във воденицата??? Или по темата черпите "информация, опссс, лапсус лингвес въпреки кавичките, щото си е 100% ДЕЗИНФОРМАЦИЯ И СЪСТЕЗАНИЕ ПО ХАРЕСВАНЕ КАТО КУТРЕ, КОЕТО ГО ИЗБИРАТ ЗА ДОМАШЕН ЛЮБИМЕЦ... И още един въпрос, нямате ли поне един единствен колега журналист, който да е на ТИ с теорията и практиката за чистотата на въздуха, за замърсителите, щото и от двата материала обективният и непреднамерен читател с критично мислене остава вбесен от липсата на лична и редакционна позиция по тази тежкоболна тема... Ако ли нямате такъв колега, ами извикайте си човек на подходящ хонорар и да ви просветли, та и ние да прочетем един читав коментар по темата...
rio
Рейтинг: 458 НеутралноУличният прах е съствен от частици с големина над 10 микрона в диаметър които обикновено достигат само до горните отдели на дихателната система и провокират оплаквания предимно от дразнене на очите, носа и гърлото.
Частиците с размери между 10 и 2,5 микрона достигат до белите дробове.
Най-малките фини прахови частици с размери под 2,5 микрона в диаметър, емитирани при всички процеси, свързани с горене, след инхалиране достигат до алвеолите, откъдето попадат в кръвообращението, а чрез него до всички органи и системи в човешкия организъм.
aeiou
Рейтинг: 458 Неутрално- Не е важно колко коли има паркирани по тротоарите, а колко се движат всеки ден в рамките на града (за тези гении родни, които много ги е яд, когато някой им паркира на мястото).
Който първи прекрачи границата, губи.- А като няма проучвания за българските условия, няма и какво да препоръчате - ще ви обвинят, че копирате чужди решения.
Ал Бънди
Рейтинг: 614 Неутрално[quote#1:"Граждани за Европейски Цени на Тока в България"]Има ли някой жив, който да припомни полко пъти в годината се миеха улиците по соц време и сега?[/quote]
Миенето на улиците е важно, но основната причина за по голямата запрашеност на въздуха е паркирането на зелените площи, което го нямаше по време на социализма. Колата паркира в калта и след това от гумите се превръща във финни прашни частици!
Darth Plagueis
Рейтинг: 1538 Неутрално[quote#28:"yane_"]където са много напред по брой на автомобили и по километри на година, на глава от населението, спрямо нас[/quote]
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКАйде бе? Сигурен ли си?
gogo2011
Рейтинг: 527 НеутралноЕвро 4 минимум за автомобилите в широк център и по-високи данъци за автомобили над 10 години.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
65
Рейтинг: 244 Неутрално18000 от въздуха, а колко са от тутуня някой знае ли да каже?
tucker case
Рейтинг: 1023 ВеселоДо коментар [#40] от "65":
Now what's a few miles between the beauty and the beast...тутунжиите на отделна сметка, ама преди да влезат у нея емитират пушек у въздухо, дет помага за 18-те хиляди...
antonio_vivaldi
Рейтинг: 2619 НеутралноНякога големите улици и булеварди в градовете се миеха ВСЯКА НОЩ, а не два пъти в годината. Срам и позор е европейска държава в 21 век да не си мие улиците на градовете !
роджър
Рейтинг: 909 Неутрално[quote#11:"КМЕТ В СЯНКА"]в София се миеха ВСЕКИ ДЕН !!! [/quote]
https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRgЗабравил си - миеха ги всеки ЧАС, даже и в междучасията, и в часа на класния - също
А на тебе даже мозъка са измили ...
s0f1a
Рейтинг: 233 Неутрално80% сигурно са жертви на София.